ponedeljek, 23. april 2012

Pogovori s slovenskimi “šamani” (antropološka analiza 3. del)

Antropološka analiza 1. del: Šamanizem  
Antropološka analiza 2. del: Pogovori s slovenskimi “šamani”


Po mojih dosedanjih ugotovitvah je Slovenija območje ne-šamanske družbe. Predstavitev slovenskih t. i. »šamanov« in »šamank« spada v poseben novodobni fenomen. Slovensko izročilo v svoji notranjosti, kljub potrjeni hipotezi, vendarle nosi omenjene značilnosti, ki jih pripisujemo izkušnjam šamanov. Nekateri slovenski avtorji skušajo prikazati tudi paralelo z mitološkim izročilom Slovencev, ki vsebuje like in slične sposobnosti, kot jih pripisujejo (tradicionalnim) šamanom, ti liki so npr. slovenski vedomci, kresniki. Šmitek (2004: 206), razlaga, da je ponekod v Istri še danes mogoče srečati zdravilce z izrazito šamanističnimi izkušnjami. To dokazuje nedavni terenski zapis iz vasi Sveti Anton: Jaz grem človeka iskat v vesolje, tam vse nastaja /…/ no in ko grem prek teh sto vesolji, so ena zelo gosta in jim rečemo prag smrti /…/ grem pa prek več pragov smrti, lani pred božičem sem šel prek petdeset pragov; letos že devetsto (ali?) tisoč /…/ prek teh pragov smrti ti srce kdaj komaj vzdrži. Gor gre celotno duhovno telo, fizično pa je dol in popolnoma normalno deluje.


V prejšnjih prispevkih je bil predstavljen sibirski in mezoameriški šamanizem skozi izjave informatorjev, se pravi slovenskih inicirancev. V tem prispevku pa bo predstavljen afriški »šamanizem« ali politeistična religija IFA (sistem divinacije, sestavljen iz 256 odujev), skozi izjave slovenskih informatorjev, predvsem iz vidika razumevanja in delovanje tega pojma v praksi. Če ponovimo, šamana v Sibiriji poimenujejo saman, v Mezoameriki, na območju Jukatana, h’men,[1] ter na območju Chiapasa h’ilol.[2] Na afriškem kontinentu pa je vendarle izpostavljeno vračevstvo (ang. Witchraft),[3] o tem razlaga Evans-Pritchard in pod razlago simbola  kašče označuje fenomen t. i. »socialne kontrole«, tako, da na območju afriškega kontinenta govorimo o vračevstvu ali tudi o IFA svečenikih. Vendar naši iniciiranci so bili inciirani v Braziliji in tako govorimo o afro-brazilskih vplivih religij. Slovenska informatorja danes opravljata to prakso v Sloveniji, se pravi zdravljenje, divinacije in drugo, pod statusom »šamana«.

  • Na vprašanje: kaj je za njiju šamanizem sta odgovorila ?:

Informator A3 definira šamanizem kot: /…/Šamanizem je v življenju, ni nekaj kar bi js zaključu s službo, družino zdaj pa se grem šamanizem. Rečmo, to skuša prikazat tako, šamanizem je služba, partner, življenje, duhov nimaš kej klicat, moraš lepo pustit not, ta spiritualnost je dostkrat  izgovor za neuspešnost, za nesposobnost. /…/. Če si ti spiritualno razvit, je tvoja dolžnost da postaneš vpliven!/…/ti moraš postat vpliven, če si spiritualen razvit, ljudje te bodo posnemali. to je tvoja dolžnost da postaneš uspešen in bogat, to je taka filozofija… (A3 transkript, Izola,  julij, 2011).

Informator A4 pa razume šamanizem:  to je tako, to je neka taka beseda ki so jo posplošili sedaj, jaz združujem več področij, radiestezija, rastline, zdravilstvo, po drugi strani delam z okultnimi zadevami, za kar bi me večino zažgala pred časom, je pa v mojmu sistemu neko svečeništvo, se pravi, sem vsepovsod bil nek svečenik al šaman, tk da pa v naši družini je pa, stara mama, ena in druga, ena je delala z zelišči druga z uroki, z izničevanji urokov, da bi imel iniciacijo- nisem imel od stare mame, vem pa da sem pokasiral marsikaj od nje, ampak to je nevarno tudi, prvo ker te energije iščejo, te nevtralizirajo ali uničijo, po drugi strani pa trpiš, ker poznaš prihodnost, izhod nekih situacij, in svojo omejenost, najhujš je, da ti pacient umre, verjameš trdno, da ga lahko rešiš, pozabiš pa, da je stvar osebne odločitve, sam si izbere da ima pravico umret je pa res, da v prostoru in času, šaman ni omejen s prostorom in času, tako, da on jezdi v bistvu v prostoru in času, v paralelnih svetovih istočasno na večjih nivojih lahko, dela neki na človeku ampak dela čist nekje gor, to pa je sposobnost zelo hitrega prestavljanje, mi temu rečemo jahanje na bobnih in to, da se to zelo hiter premika iz enih nivojem na druge nivoje  (A4 transkript, Rogaška Slatina, junij, 2011).


  • Na vprašanje »kako je potekala njuna iniciacija v šamana?« se glasi:

informator A3:  /…/ pol smo veselo hodil v Brazilijo in nazaj in se naučil te metode. 23. marca sem bil že nazaj v Sao Paulo na iniciaciji /…/Tam je bil fabundi -82 let, od 5 leta naprej delal IFA,  je bil nepismen.  IFA se prenaša energijsko, zato je tok učinkovit in efektiven ker se sprotno prilagaja temu času in kulturi.  (A3, transkript, Izola,  julij, 2011).

Informator A4 razlaga svojo iniciacijo: /…/smo bili prva skupina, ki se je odločla za to, da se hoče dotaknit tega, smo se odločil da bomo kar iniciirani, da gremo v to doktrino, filozofijo, religijo orakelj, ker je vse hkrati, in smo šli vsi dol v divjino.

Klara: v Brazilijo?

A4: ja v Brazilijo, v Nigerijo nas ni upal peljat, nimaš kam in pol takih ljudi, bele ne moreš imet ponoči na prostem, ko pridejo te pobijejo, to niso heci, zdej so nardil tempelj imajo stražarje, so prov tempelj orišam in IFI, zdaj ni problema, zdaj hodmo dol, krasna zadeva. Prva skupino smo oral ledino, odpeljal v džunglo, nad Sao Paulom, tam so bli stražarji in smo delali IFO, iniciacije…

Klara: kolko časa ste bli?

A4 : ja tam… 14 dni.

Klara: in to ste skoz noter?

A4 : skoz noter, skoz se neki dogaja…

Klara: iniciacija traja pa?

A4 : je pa različno lahk je 3 dni skupaj, lahk je 4 ure, odvisno kakšna iniciacije se gre…(A4 transkript,Rogaška Slatina, junij, 2011)

  • Informator A3 je opisal potek prakse, ki jo izvaja, kot:
 A3: kar se tiče zdravljenja, je samo en aspekt- se smatra kot celota pri človeku. če nekej ni vredu, pride do bolezni oz. stanja ki je. zajame se širša slika, odkrije se vzrok in kaj je treba narest, da se odpravi. če oseba že ima life reding pa zboli se naredi divinacija, to pomeni energetsko odčitavanje stanje človeka. z divinacijo se odkrije bolezen, odkrije vzrok bolezni, torej to izhaja iz dedne linije, iz okolja kjer živi , od partnerja ali je to genetsko povezano , se pravi zoperstavljen težavam, ali pa je samo poškodba zaradi od poškodbe oz. bolezen od bolezni. Potem se priporoči divinacija, zadostuj,e da se naredi en proces pa bo vredu, zadostuj,e da greš k  zdravniku , da običajno se gleda bolezensko stanje, vzrok, odprava, se pravi proces, ritual, daritev, zdravnik ti da tablete, se smatra kot energijo ki se imenuje osain, včasih je nujno in  se z divinacijo odčita antidepresive 2-3 mesece, da se stanje popolnoma umiri, lahko bi bila oseba izpostavljena tako močni travmi ali stresu, da je živčni sistem uničen, takrat rab, mora bit v mirovanju, zato se priporoči.. .imaš primere, ko je antibiotike nujno treba vzet , a veš?. tako se generalno naredi, odkrije in odpravi .

Klara: kakšni so pa procesi?

A3: lahko so po Slavinskem, šamanskem, procesov imaš pa juhuh, lahko je vrnitev duše, energetsko čiščenje telesa, aktivacija življenjske energije, lahko je eksorcizem, emocijo meter..

Klara: kaj pa je specifika šamanskih procesov?

A3: da se vzpostavi energijsko stanje, uravnovesi, posledica tega je, da se zdravstveno stanje izboljša.

Klara: kaj uporabljate pri tem?

A3: vrnitev duše, hologramska linija, eksorcizem, aktivacija čaker, šamanski trans, ki pomagajo uravnovesit.

  • Na vprašanje »kako torej postaneš šaman?«, informator A3 pravi:

A3: to je usojeno.

Klara: ni pogojeno?

A3: to je odčitano.

Klara: to je zapisan in to prebereš iz life readinga?

A3: life readinga, odvisno kak imaš potencial. Podoba- javna je močno izkrivljena, to je tipična zahodni egoizem, ki ne znajo si drgač predstavljat. Se pravi šaman se zmer predstavljajo nekdo,  ki je  v naravi in živi v kolibi, to je tak stereotip…(A3, transkript, Izola,  julij, 2011).


Če povzamemo definicijo tradicionalnega šamana, je šaman velik strokovnjak za človeško dušo, je zdravitelj, poznavalec zelišč in njihove uporabe, tolmači »govorico« živali,  »posluša« kri, poseduje znanje nastavljanja kosti, masaže in babištva, ima izredno moč empatije, razume človeško psiho in ima preroške sposobnosti (Tedlock, 2005). Šaman je psihopomp (Eliade, 2004). Njegova sposobnost je, da gospoduje “nad ognjem”, opravlja magični let oz. trans, v katerem njegova duša zapusti telo in se povzpne na nebo ali spusti v podzemlje, kjer pride v neposredni stik z dušami umrlih, gospodarji narave, mitološkimi živalmi, ne da bi pri tem postal njihovo orodje (Eliade, 1985: 31, navaja Terčelj, 2006: 100). Šaman, ki ekstatične tehnike transa dobro obvladuje in kontrolira, je torej izvedenec za neposredno komunikacijo s spiritualnimi bitji (Terčelj, 2007: 100).


[1] tudi h-men.
[2] množinska oblika h’iloletik v prevodu “vidci”.
[3] gl. Evans- Pritchard (1902- 1973), Witchcraft, Oracles and magic among the Azande, 1937.

© Klara Magrič, diplomirana kulturologinja in antropologinja

društvo Pesem duše

www.pesem-duse.com