sobota, 21. julij 2012

Osnove lucidnega sanjanja

Vir: freedigitalphotos.net
Lucidno sanjamo takrat, ko sem med sanjanjem zavemo, da sanjamo. Spoznanje nam lahko prinese sposobnost kontrole in usmerjanje dogajanja, učenje, spreminjanje stvari, drugačno zaznavanje in odkrivanje novih stvari o sebi in svetu.
Mnogi so si sposobni zapomniti sanje, kar že prinaša pomemben vpogled v dogajanje na ravni podzavesti, vendar je lucidno stanje velik napredek v primerjavi z golim spominjanjem, saj vse, kar vidimo, čutimo, okušamo in zaznavamo postane tako realno kot življenje v našem budnem stanju. Z nadzorom nad sanjami lahko pridobimo sposobnost raziskovanja fantazijskega sveta, ki ga lahko primerjamo z virtualnim realnostjo.


Koristi lucidnega sanjanja


Najbolj očitna prednost je uresničevanje želja, saj se v lucidnih sanjah izpolni vse, kar si zamislimo, sami pa to doživljamo kot realnost. Če pa presežemo sanjarije, nam lahko podzavest skozi sanje odgovori na vprašanja in dileme, ki nas pestijo v budnem stanju:

-          kakšen je moj življenjski namen,
-          kaj me ovira,
-          kako naj obogatim,
-          pokaži mi občutek brezpogojne ljubezni,
-          pokaži mi občutek zaupanja vase,
-          po čem hrepeni moja duša …

Odgovore lahko dobivamo na najrazličnejše načine, ki so nam blizu ali se zanje odločimo: posredujejo nam jih vodniki, vidimo zapisane, jih prejmemo telepatsko …

Znanstveni dokazi za lucidno sanjanje


Lucidno sanjanje so izmerili tudi znanstveniki, in sicer že leta 1975, ko je britanski parapsiholog Keith Hearne v laboratoriju posnel vnaprej dogovorjene premike oči med sanjanjem. Pred poskusom se je s prostovoljcem, ki je bil sposoben lucidnega sanjanja, dogovoril o zaporedju premikov oči (interna »očesna morsejeva abeceda«), ki jih je nato posnel. Najbolj znan pa je na tem področju postal eksperiment, ki ga je leta 1983 izvedel Stephen LaBerge na Standorski univerzi.

Novejše študije na nevrološkem inštitutu v Frankfurtu so pokazale znatno povečanje možganske aktivnosti pri ljudeh, ki so sposobni lucidnega sanjanja. EEG je pokazal dvig frekvence na 40 Hz, kar imenujemo tudi stanje gama (običajno delovanje budnih možganov je med 12 in 38 Hz – beta, v spanju in globlji meditaciji pa dosegamo tako imenovano theta stanje valov, ki odgovarja frekvenci od 4 – 7,8 Hz, ter delta, ki je še nižje). Eksperiment je dokazal spremembo zavesti, do katere pride med lucidnim sanjanjem, poleg tega pa so aparature zaznale povišane aktivnosti v sprednjem in stranskem sprednjem delu možganov, kjer je sicer center za jezikovno (lingvistično) izražanje in druge višje mentalne funkcije, povezane s samozavedanjem. Osebe med lucidnim sanjanjem zaznavajo sanjski svet kot realnost.

Če povzamem:

-  Med lucidnim sanjanjem se spomnimo dogovorov in izkušenj iz budnega stanja in jih lahko izvedemo in dosežemo med lucidnim sanjanjem.

-  Med lucidnim sanjanjem naši možgani delujejo na višji frekvenci, ki ni povezana z običajnimi stanji zavesti med sanjanjem.

-  Vklapljajo se možganski centri, ki kažejo na samozavedanje in so sicer aktivni v budnem stanju.

Učenje lucidnega sanjanja


Mojstri lucidnega sanjanja pravijo, da ne gre za nikakršne posebne možganske sposobnosti, saj se tega z vajo lahko nauči čisto vsak. Znana je t. i. MILD tehnika (Mnemonic Induction of Lucid Dreams), ki jo je razvil dr. Stephen LaBerge in naj bi bila učinkovita in enostavna tudi za začetnike. V osnovi se z izvajanjem tehnike poveča sposobnost samozavedanja, kar lajša vstop v lucidno stanje zavesti med spanjem, poleg tega pa vključuje tudi vnaprejšnje programiranje in metode za sprožanje lucidnosti.

Tehnika obsega 4 preproste točke:

1. priklic svojih sanj: če se zjutraj ne moremo spomniti niti enih svojih sanj, je zelo majhna verjetnost, da bi bili sposobni lucidnega sanjanja. Zato se moramo najprej izučiti v tem, pomagamo pa si tako, da vodimo sanjski dnevnik in zapisujemo svoje sanje.

2. preverjanje realnosti: tekom dneva se večkrat vprašajmo: »Ali je to realnost ali sanjam.« Obenem lahko naredimo enostaven tekst, tako da skušamo prst leve roke potisniti skozi desno dlan (v sanjah je to seveda mogoče). Lahko si nastavimo alarm, ki nas vsako uro opominja, da naredimo »reality check«, sami pa si lahko izmislimo svoj način za preizkušanje realnosti.

3. lucidne afirmacije: preden zaspimo, si v mislih ponovimo nekaj afirmacij, s katerimi programiramo ukaze, ki naj se izvajajo med sanjanjem. Primer:
-          med naslednjimi sanjami, se bom zavedal, da sanjam,
-          naslednji prizor bodo sanje,
-          danes bom sanjal lucidne sanje,
-          sedaj sanjam.

Večji uspeh dosežemo, če se vživimo v afirmacije (si jih intenzivno predstavljamo), pri čemer lahko uporabimo meditativne tehnike, kot je na primer postavitev kanala (os sveta; božansko – zemeljsko), podpora višjega jaza, delovanje iz božanske ravni ipd.

4. vizualizacija sanj: ta korak izvajamo, ko smo čisto sproščeni in imamo občutek, da bi z lahkoto zaspali. Predstavljamo si, da smo ponovno v sanjah, ki smo jih doživeli pred kratkim, ampak tokrat spremenimo konec sanj. Vse podrobnosti, občutke, dogajanje čim bolj jasno vizualiziramo in nato poiščemo nek znak, da sanjamo – npr. neko nenavadno bitje, osebo, lokacijo, predmet, ki nas s svojim izstopanjem spomnijo na to, da sanjamo, saj to v realnosti ne obstaja. Takrat si jasno rečemo: »Sanjam«.

WILD ali budno lucidno sanjanje


Stanje lucidnega sanjanja lahko dosežemo tudi, ko smo budni, tako da je um bister, telo pa spi. Velja za eno najmočnejših tehnik, saj imamo popolno kontrolo nas dogajanjem, v stanje lahko kadar koli vstopimo, izkušnja pa je lahko še močnejša, ker ni vmesnih izgub zavesti, ki smo jih deležni med spanjem. Tehniko naj bi uporabljali tudi za doseganje izventelesnih doživetij.

Osebno menim, da je t. i. WILD sanjanje zelo podobno stanju, ki ga dosežemo med meditacijo. Nisem pa zasledila podatka o tem, ali so možganski valovi med dnevnim lucidnim sanjanjem tudi tako visoki ali so primerljivi z nižjimi stanji zavesti, ki nas povežejo s podzavestjo in drugimi dimenzijami.

Kontrola nad sanjami in lucidno sanjanje


Obstaja razlika med tem, da imamo kontrolo nad sanjami ali pa se jih dejansko zavedamo in z njimi upravljamo, torej dosežemo stanje lucidnega sanjanja. Stanja sta povezana, ampak je mogoče, da dosežemo le eno od stanj; številni lucidni sanjači imajo le malo ali skoraj nič kontrole nad svojimi sanjami, po drugi strani pa lahko dosežemo nekaj kontrole nad sanjami, ne da bi se zavedali, da sanjamo. Nadzor nad sanjami je namreč lahko zavesten ali podzavesten.

Osebno sem pogosto doživljala lucidne sanje, vendar sem težko nadzorovala in usmerjala celotno situacijo, razen manjših dogodkov, saj v sanjah nisem ozavestila, da je to mogoče, prav tako se mi je to dogajalo spontano, temu nisem posvečala pozornosti in se v tem urila. Sem se pa do sedaj vsakič brez izjeme zavestno zbudila z odločitvijo, ko sem imela nočno moro.

Lucidno sanjanje dojemam kot enega od načinov za povezovanje s sabo, s svojo podzavestjo, odkrivanjem sebe, svojih želja in namena. Metodo je mogoče uporabljati samostojno ali dopolnitev meditacijam ali drugim oblikam dela na sebi, vsekakor pa nam lahko odpira vrata v drugačno zavedanje, nas uči in podpira v osebnostni rasti. Poudarek pa bi morali dajati na materializiranju sanj (prinašajo učenj, spoznanj in odkritij v realnost) in spreminjanju stvari, ki nas omejujejo v življenju. Poleg tega pa je izredno pomembno, da se zjutraj v popolnosti vrnemo v to realnost in se prizemljimo, kar dosežemo že z nekaj počepi, lahko vizualiziramo korenine, ki iz naših stopal segajo do središča Zemlje, se povežemo s šamansko živaljo moči ali postavimo os sveta (božansko – zemeljsko).

© Nina Dolinšek

društvo Pesem duše

www.pesem-duse.com 


Viri:
lucidity.com
dreamviews.com
world-of-lucid-dreaming.com
dreamviews.com/content